Efter 3½ timme landar planet i spöregn och 13 grader...
Vi översätter Rickys körkort på plats och hämtar ut bilen. Vid bilen vill ingen av oss köra haha. Vänstertrafiken kändes plötsligt påtaglig och att slängas ut i normal stadstrafik direkt känns sådär kul.
Men Ricky tog på sig ansvaret och jag guidade oss till närmsta Warehouse för shopping.
Där handlade vi täcke, kuddar, filtar, madrasspump och lite annat innan vi körde till Pak'nsave för lite matshopping.
När jag åkte därifrån för 2 år sedan kände jag att jag inte ens ville tillbaka men efterhand har jag blivit mer och mer sugen och det kändes så härligt att äntligen vara tillbaka. Allt kändes så hemma på något sätt eftersom jag och Serafia ändå va där en månad.
När all shopping var gjord planerade vi var vi skulle sätta upp tältet första kvällen och körde mot Mossburn, där jag var för 2 år sedan också, för att dagen efter ha närmre till Milford Sound.
Efter att jag somnat ungefär 20 gånger på en timme var vi framme vid campingplatsen. På vägen hade regnet piskat ner ordentligt men lagom till vi skulle sätta upp tältet duggregnade det bara när vi i skymningen slog upp tältet tillsammans för första gången på en campingplats mitt ute i ingenstans.
Så jävla mysigt. Tjock luftmadrass som var 137 bred
Morgonen efter vaknade vi runt 6 på morgonen och låg och njöt av den kyliga luften i tältet men värmen under täcke och filtar och när jag öppnade tältduken för att gå och duscha möts man har 10 söta får som glor på en i gryningen.
Sen var det dags för mig att köra, tror ändå Ricky var lite nervös... Efter att ha accelererat ut på vägen ordentligt då jag aldrig kört automatare innan gick allt som på räls. Så himla skönt med automatare och bara glida runt på de roliga vägarna där. 
Siktet var inställd på Milford Sound men var vi skulle spendera natten visste vi inte än, men sammanlagt blev det över 5½ timmes körning den dagen.
Första stoppet blev i en liten by för Wifi och frukost som vi tog med till en sjö och avnjöt med underbar utsikt.
 
Andra stoppet på turen blev Lake Gunn. Jag var tvungen att visa Ricky var jag och Serafia hade de värst när vi va på NZ.
Denna gången va de uppehåll och med lite lätt sol, otrolig skillnad mot spöregnet vi hade ett helt dygn senast jag va här. Roligt att se att de expanderat den innan rätt tråkiga och dåliga campingen.
Vi gick Lake Gunn loop track, perfekt runda på typ 30 minuter, alldeles ensamma i skogen.
Sen körde vi vidare!
Trots jag varit här kändes det verkligen annorlunda, förra gången var molnen enda nere vi dalarna så man såg inget mer än vitt, nu gick det verkligen att se alla berg så de var en helt ny upplevelse och naturen där är ju enastående.
 
 
Framme vi Milford Sound. Vi struntade i att åka båtturen då vi ändå kände att det låg så mycket fin natur på vägen och man ser den klassiska vyn från kanten vid fjorden.
Ännu en gång, förra gången regnade de och va grått och dimmigt. Nu varmt och strålande solsken, riktig tur hade vi :)
 
På tillbakavägen stannade vi vid detta vattenfallet
Sen körde vi 3 timmar mot nattens camping :)

 

Kommentera

Publiceras ej